Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) został utworzony w 1934 roku, z połączenia pięciu różnych instytucji, które do tamtej pory odpowiadały za ubezpieczenia społeczne w różnych sektorach i dziedzinach, były to:
- Izba Ubezpieczeń Społecznych.
- Zakład Ubezpieczenia od Wypadków.
- Zakład Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych.
- Zakład Ubezpieczenia Emerytalnego Robotników.
Dziesięć lat po wojnie, w 1955 roku, ZUS jako instytucję zlikwidowano, a jego obowiązki od tamtego czasu realizowały związki zawodowe, rady narodowe oraz Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej. Już w 1960 roku wznowiono działalność ZUS, który do dziś należy do sektora finansów publicznych.
Obecnie zajmuje się wszystkim, co dotyczy ubezpieczeń społecznych, m.in. przyjmowaniem wpłat, wypłacaniem świadczeń, rozliczeniami.
Bezpłatna Infolinia
Z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych możemy skontaktować się, dzwoniąc na numer Centrum Obsługi Telefonicznej: 22 560 16 00. Po uzyskaniu połączenia, należy wybrać tonowo jedną z cyfr, odpowiadającą sprawie, którą chcemy załatwić:
- cyfra 0 połączy nas z konsultantem COT (wcześniej trzeba wybrać temat rozmowy).
- pod cyfrą 1 możemy odsłuchać komunikatów informacyjnych z wybranego działu ZUS (dostępne stale - przez całą dobę, przez cały tydzień).
- wybierając cyfrę 2 można dokonać uwierzytelnienia.
- a pod cyfrą 3 znajdują się dane adresowe wszystkich oddziałów ZUS.
Centrum Obsługi Telefonicznej działa od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 18.00. Opłaty za połączenia są zgodne z taryfą operatora obsługującego połączenie.
Wybierając 0, po przejściu procedury uwierzytelnienia (seria pytań, które zadaje konsultant), możemy otrzymać niektóre z informacji dotyczące naszego konta w ZUS:
- szczegółowe informacje o orzecznictwie lekarskim.
- rehabilitacji i prewencji (należy wcześniej naszykować swój identyfikator do Platformy Usług Elektronicznych i hasło.
- czyli PIN do Centrum Obsługi Telefonicznej), renty i emerytury, zasiłki, informacje dla osób ubezpieczonych (m.in. rodzaje ubezpieczeń.
- zasady kwalifikacji do ubezpieczenia i obliczania podstawy wymiaru składek) i płatników (informacje o obowiązkach płatnika składek) oraz pomoc techniczna (z zakresu PUE, programu Płatnik i obsługi Elektronicznych Zwolnień Lekarskich).
Kontakt mailowy z ZUS
Z ZUS mamy również możliwość kontaktu za pomocą poczty elektronicznej. Pytania ogólne dotyczące działalności ZUS kierować należy na adres cot@zus.pl.
Nie jest zalecane przekazywanie tą drogą informacji osobistych. Drogą bezpieczną, gdzie możemy wpisywać nasze dane osobowe, jest formularz kontaktowy, znajdujący się na stronie internetowej ZUS, w zakładce Kontakt.
Kontakt z Działem Obsługi Klienta
Jedną z najdogodniejszych form kontaktu z urzędem, jest założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych. Dzięki niemu, przez internet i poza godzinami pracy urzędów, załatwimy wszystkie sprawy dotyczące ubezpieczeń społecznych, mając także dostęp do opcji „Zadaj pytanie ZUS”.
Dość innowacyjną formą kontaktu z urzędem jest połączenie za pomocą Skype. Należy zainstalować program, wyszukać kontakt o nazwie zus_centrum_obslugi_tel i rozpocząć rozmowę.
W ten sposób połączymy się z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS.